Sykling i preparerte skiløyper

Postet av Fauske IL - Sykkel den 18. Feb 2015

Det har forskjellige plasser i landet vært tilløp til konflikter rundt at syklister og gående benytter preparerte skiløyper til sine aktiviteter.

Det har for eksempel vært oppslag i AN om dette, og senest i dag (18.feb 2015) i Nettavisen, les artikkelen.

Styret i Fauske IL Sykkel har diskutert hvordan vi som sykkelklubb skal forholde oss til dette.

Hva privatpersoner (medlem eller ikke) gjør på dette området, kan klubben ikke bestemme over, men som klubb ønsker vi gi klart uttrykk for hva vi mener er riktig atferd fra våre medlemmer.

Av hensyn til de som preparerer skiløyper, sikkerheten de som går på ski i skiløypene og for å unngå å skape konflikter mellom forskjellige idrettsmiljøer mener styret i FILS at sykling ikke hører hjemme i preparerte skiløyper.

Styret har derfor følgende oppfordring til klubbens medlemmer:

Styret i FILS oppfordrer alle sine medlemmer til å ikke sykle i preparerte skiløyper om vinteren. Dette for å unngå konfliktsituasjoner med langrennsmiljøet og for å unngå farlige situasjoner både for syklister og langrennsløpere.

Kjell Sæterhaug, leder